021819 Cellule Onderzoek Foto 2

Cellule

Nach Van Van Dance Company

Cellule is het gedanste zelfportret van een vrouw die verlangt naar vrouwelijkheid en authenticiteit en daarbij de energieën van onder meer begeerte, overdaad, lijden, angst en plezier verkent. Nach nodigt je uit om als het ware haar lichaam binnen te treden en getuige te zijn van de caleidoscopische metamorfose van haar androgyne lichaam.

View English content


Dit is een voorstelling van Holland Dance Festival.

Een heel persoonlijke, intense visie op ‘krump’

Bij toeval kwam Française Anne-Marie Van – alias Nach – op 22-jarige leeftijd in contact met ‘krump’, de heel vrije en energieke hiphopstijl die begin deze eeuw ontstond na de rassenrellen in Los Angeles. Op uiterst expressieve wijze geven Afro-Amerikaanse jongeren via deze dansstijl uiting aan de meest rauwe emoties.

De straat werd haar leerschool en ontmoetingen met onder meer de Algerijnse choreograaf Heddy Maalem en de Franse hiphoppionier Bintou Dembélé stimuleerden haar vervolgens om krump te voeden met invloeden uit andere dans- en kunstvormen. Ze nam les in de traditionele Indiase dans kathakali, verdiepte zich in onder meer flamenco, fotografie, poëzie, audiovisuele kunsten, experimentele film en muziek, en ontwikkelde zo een totaal eigen stijl, waarbij ze de straat gaandeweg verwisselde voor het theater.

Cellule is a powerful solo. Unique and kaleidoscopic, the work brings the dancer/krumper Nach and the dancer/choreographer Anne-Marie Van together. One and the same person, inhabited by a thousand energies.
Paris Art

In deze editie van het Holland Dance Festival maakt Nach haar debuut in Nederland met haar eerste solo, Cellule, die ze in 2017 creëerde. Daarmee geeft ze een heel persoonlijke visie op krump, bevrijd van het verleden maar trouw aan de (fysieke én Black Lives Matter) beweging en haar grondleggers.

English

Cellule is the danced self-portrait of a woman who longs for femininity and authenticity and explores the energies of, among other things, desire, excess, suffering, fear, and pleasure. Nach invites you to enter her body, so to speak, and witness the kaleidoscopic metamorphosis of her androgynous body.

It was by accident that the French Anne-Marie Van – aka Nach – at the age of 22 came into contact with 'krump', the free and energetic hip hop style that came into being after the race riots in Los Angeles at the beginning of this century. In an extremely expressive way, African American youth express their rawest emotions through this style of dance.

The street became her teacher and meetings with, among others, the Algerian choreographer Heddy Maalem and the French hip hop pioneer Bintou Dembélé encouraged her to feed krump with influences from other dance and art forms. She took lessons in the traditional Indian dance kathakali, studied flamenco, photography, poetry, audio-visual arts, experimental film, and music, among other things, and in doing so developed a completely unique style and gradually replaced the street with the theater.

In this edition of the Holland Dance Festival, Nach makes her Dutch debut with her first solo, Cellule, which she created in 2017. With her solo, Nach shares a very personal view of krump, freed from the past but loyal to the (physical and Black Lives Matter) movement and its founders.

Delen