De Foetushemel
Hoe voelt het om terecht te komen in een andere wereld? Een wereld waarin je niet vastzit in hokjes en vakjes, maar vrij kunt zijn zonder te worden gestigmatiseerd als 'anders'?
In de huidige samenleving lijkt er geen plaats te zijn voor iemand zoals Freddie (Naomi Grant) - iemand die queer, zwart en non-binair is. Men wordt geconfronteerd met de binariteit van het menselijk bestaan; man of vrouw, zwart of wit, links of rechts, gehandicapt of gezond. Hoe zou de wereld eruitzien als we ons loskoppelen van deze dualiteiten?
Freddie doet een zelfmoordpoging maar krijgt onverwachts hulp van de foetushemel – een parallel universum bewoond door ongeboren en geaborteerde foetussen. Een plek waar goed en fout niet bestaan en waar je jezelf mag zijn. Volledig in hun kracht en potentie biedt de foetushemel Freddie een breder perspectief op het leven en menszijn.
In De Foetushemel vindt het doe-het-zelf van het moderne theater of kammerspiel een prachtige balans met het sublieme van het poppenspel, waar het kunnen geloven in een betere of ideale wereld samengaat met het bewustzijn van de handen en het lijf van de poppenspelers.
De Foetushemel is een verhaal over transformatie in een wereld waarin abortus, geweld en leven een nieuwe betekenis krijgen. De digitale elementen in de voorstelling geven een extra dimensie aan de foetushemel. Door de combinatie van licht, motion capture, VR-avatars, robots en 3D-projecties ontstaat er een hybride werkelijkheid waarin alles mogelijk is.
Ulrike Quade Company en Simon(e) van Saarloos maakten de voorstelling vanwege wat het 50-jarige jubileum van Roe vs Wade (1973) had moeten zijn, maar de actualiteit haalde hen in. De wet in Amerika is inmiddels ontbonden. Reden genoeg om de voorstelling hieraan te wijden en het begrip abortus opnieuw te definiëren. Hoe kunnen we onze blik verruimen op het scheppen en beëindigen van leven?
Meer info en credits
Schrijver, concept: Simon(e) van Saarloos, regie, concept: Ulrike Quade, regie-assistentie: Anne van Dorp, (tech.) dramaturgie: Marijke Hessels, compositie: OTION, scenografie: Hendrik Walter, content development & Kostuumontwerp: Carly Everaert, performance: Naomi Grant, (technische) productie: Iris Rodenburg, poppenmaker: Lawrence Latow & Sanne Visscher, visuals: Cris Mollee, VR specialist: Marijn Eken, archiefcollages: Mirjam Debets, 1e inspicient & Lichttechniek: Mark Thewessen, geluidtechniek: Felix Ruiters, contentmarketing: Demi Hirschfeld, context programma: Anne Kuit, programmering Dorna-robots: Hendrik Walther & Jordi Wolswijk