Bekijk tickets

DEEG

Tuning People

In een nagenoeg lege wereld staan twee mannen, met een paar dingen die niet veel meer zijn dan wat ze zijn: een emmer, meel, een tak, een stoel, een tuinslang. 

View English content arrow-right

Twee mannen die van niets, iets proberen te maken

Apocalyptische, futuristische, ritualistische, komische, kosmische en prehistorische beelden ontstaan. Twee mannen die van niets, iets proberen te maken.

De voorstelling staat of valt niet bij één bepaalde interpretatie en daagt het publiek uit. Het is caleidoscopische beeldenmachine over hoe de mens voortdurend zijn wereld probeert vorm te geven. DEEG laat de mens zien, die zijn redding vindt in creativiteit, om te overleven in de leegte.

DEEG is, na Kadrage, een nieuwe beeldende creatie van Peter Vandemeulebroecke en Jef Van gestel op het snijvlak tussen beeldende kunst, performance en fysiek theater.

0208 staand DEEGHR 6 copyright Clara Hermans

DEEG laat de mens zien, die zijn redding vindt in creativiteit, om te overleven in de leegte.

quote
Als in een ritueel proberen ze vorm te geven aan de wereld, aan zichzelf, de ene keer bezwerend, een andere keer opjagend tot heldendom. De twee worden doller en driester, mede door de zwiepende klanken. Mythische overwinningsstandbeelden maken ze van zichzelf met deeg en verfplekken, maar ook een zeer realistisch overkomend oorlogsslachtoffer, met glinsterende deeglappen als uitgerukte darmen. Een verpletterend beeld.
- Theaterkrant Lees meer
quote
De voorstelling wordt steeds grotesker; vanuit bewegingstheater ontstaat langzaamaan pure beeldende kunst. We zien dan toneelbeelden waarin klank en licht een bijna futuristisch wereld oproepen.
- De Volkskrant Lees meer
quote
Creatief met deeg: Belgisch mime-duo maakt er een losgeslagen bende van. (…) Met de lijven vol verf, meel en deeg poseren ze in militante, triomfantelijke tableaux vivants, fraai uitgelicht, in een bad van unheimische klanken.
- NRC

Het meel dat in de voorstelling wordt gebruikt is een restproduct en is niet voor menselijke consumptie bestemd.

English

In a practically empty world, there are two men standing with a couple of things that are not much more than what they are: a bucket, flour, a branch, a chair and a garden hose. Apocalyptic, futuristic, ritualistic, comic, cosmic and prehistoric tableaus are created.
Two men who attempt to make something from nothing.
DEEG reveals the human, who finds his salvation in creativity in order to survive in the emptiness.

DEEG is, after Kadrage, a new visual creation from Peter Vandemeulebroecke and Jef Van gestel at the interface of visual art, performance and physical theatre. The performance is not dependent on one particular interpretation and challenges the audience. It is a kaleidoscopic machine producing images of how humanity is continually trying to shape its world. Van gestel and Vandemeulebroecke are also working closely with the theatre maker Harm van Geel again, who directed the production.

The flour used in the performance is a by-product and is not intended for human consumption.

Meer info en credits arrow-right

Concept, creatie en spel Peter Vandemeulebroecke en Jef Van gestel, regie Harm van Geel Spelcoaching Lars Brinkman, geluidsontwerp Ruben Nachtergaele, lLichtontwerp Elisabeth Kaldeway, dramaturgie Pol Eggermont, productie Tuning People & Feikes Huis.
In samenwerking met de Brakke Grond en c o r s o. Met steun van de Vlaamse Gemeenschap en Fonds Podiumkunsten.

Delen

  • email
  • whatsapp
  • twitter
  • facebook
  • linkedin
English