030708 Campagnebeeld How It Ends C Nikola Kostic Natasa Radosavljevic
try-out

How It Ends

Jelena Kostić

How It Ends zoomt in op de alles-of-niets mentaliteit, de tunnelvisie die nodig is voor het leveren van een ongekende prestatie. Vier dansers bevolken het speelveld. Ze focussen zich, bereiden zich voor, sluiten zich mentaal af voor alles wat afleidt. Ze raken in ‘the zone’.

View English content

How It Ends zoomt in op de alles-of-niets mentaliteit, de tunnelvisie die nodig is voor het leveren van een ongekende prestatie. Tot het moment daar is, en alle training, opoffering en pijn zich ontlaadt in de strijd.
En wat blijft er dan nog over na de strijd, na het verlies of de winst? Jelena Kostić gebruikt het lichaam als ultiem vertelinstrument in een doorleefde danstaal vol contrasten en emoties.

Voor choreograaf Jelena Kostić is de vlakke vloer niet het enige speelveld. Minstens zo belangrijk is voor haar het medium film. Zo werkt ze verschillende aspecten van een centraal thema vaak uit in meerdere projecten en media. Aan de thematiek van How It Ends is een korte film, geregisseerd door Harrie Verbeek, gekoppeld: My Own Worst Enemy. Deze film zal rondom voorstellingen van How It Ends getoond worden. In deze dansfilm diept ze de psychologische mechanismen van het doelgerichte individu uit, terwijl in How It Ends zowel het individuele als de groepsdynamiek centraal staat.



Persquotes over Jelena’s eerdere werk

‘Kostić lijkt een patent te hebben op krachtige, fysieke beelden van hoe een mens zich staande houdt.’
- Wendy Lubberding - Theaterkrant (★★★★) over (UN)BOUND


‘Kostic bedacht bewegingen die verveloze alledaagsheid, maximale ingehoudenheid en over-the-topactie combineren – een stijlkenmerk van de choreograaf.’
- Jacq. Algra - Het Parool over Your Approval Is Not Essential

030708 Campagnebeeld How It Ends Staand C Nikola Kostic Natasa Radosavljevic

English

In her dance performance How It Ends, Jelena Kostić examines the phenomenon of tunnel vision and focus. She focuses on people who head straight for a goal with decisiveness and determination, in spite of opposition and pain.

How It Ends zooms in on the all-or-nothing mentality, the tunnel vision needed to deliver an unprecedented performance. Four dancers populate the playing field. They focus, prepare, mentally shut themselves off from everything that distracts them. Until the moment is there, and all training, sacrifice and pain have to pay off. What remains after the crucial all-or-nothing moment, after victory or loss? Jelena Kostić uses the body as an ultimate storytelling instrument in a dance language full of contrast and emotions.

For choreographer Jelena Kostić, the black box theatre is not the only playing field. Just as central to her work is the medium of film. She often develops various aspects of a central theme in different media. My Own Worst Enemy, a new short film directed by Harrie Verbeek is linked to the central theme of How It Ends. This short film will be screened in tandem with How It Ends. My Own Worst Enemy focuses on the psychology of an individual struggling to achieve a goal, while How It Ends focuses on both individual and group dynamics.


Meer info en credits

Choreografie Jelena Kostić, dansers Noëmi Wagner, Blazej Jasinski, Pauline De Laet en Anne Roeper, dramaturgie en advies Lou Cope, componist Dyane Donck.
Met steun van: Gemeente Tilburg, Provincie Noord-Brabant, FPK, BNG Cultuurfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds 21.

Stichting Kostić is een klein dansgezelschap uit Tilburg, opgericht in 2009. Artistiek leider en choreograaf Jelena Kostić (Belgrado, 1976) gelooft in het concept van een overkoepelende ‘umbrella’, waarbij één dominant thema meerdere producties in verschillende formaten oplevert: theatervoorstellingen, korte solo’s en duetten, fototentoonstellingen en dansfilms. Een voorstelling wordt vaak uitgebreid met een extra, verdiepend programma. Stichting Kostić organiseert ook workshops voor studenten en professionals. De choreograaf staat centraal in een inspirerende en steeds groter wordende kring van trouwe onafhankelijke kunstenaars: dansers en performers, componisten en muzikanten, filmmakers en ontwerpers.



Stichting Kostić is a small dance company from Tilburg, founded in 2009. Artistic director and choreographer Jelena Kostić (Belgrade, 1976) believes in the ‘umbrella’ concept, meaning that one dominant thematic focus results in different works across various disciplines: theatre performances, short solos and duets, photo exhibitions and dance films. A performance is often extended with an extra, in-depth programme. The Kostić Foundation also organises workshops for students and professionals. Jelena stands at the centre of an inspiring and ever-growing circle of loyal independent artists: dancers and performers, composers and musicians, filmmakers and designers.

Delen

Tickets
  • normaal € 12,00
  • FHK 50% € 6,00
  • Jongeren <25 & student € 10,00

Genre

Dans

Filter

Language no problem