0922 Thehistoryofkoreanwesterntheatre Jahakoo Campo Leontienallemeersch 24
0922 Thehistoryofkoreanwesterntheatre Jahakoo Campo Leontienallemeersch 25
2209 Thehistoryofkoreanwesterntheatre Jahakoo Campo Leontienallemeersch 36

Jaha Koo - Trilogy

History of Korean Western Theatre

De Zuid-Koreaanse theatermaker en componist Jaha Koo presenteert in 2021 voor het eerst zijn afgeronde Hamartia-trilogie. Lolling and Rolling, Cuckoo en The History of Korean Western Theatre zijn drie intelligente documentaire theatervoorstellingen die elk op zich een verhaal vertellen over hamartia, Grieks voor ‘tragische fout’.

Rode draad in de trilogie is het verregaande imperialisme van vroeger en nu, en de soms onverwachte persoonlijke impact ervan. Telkens verweeft Jaha Koo zijn persoonlijke verhalen met historische, politieke en sociologische feiten. Vaak thematieken die een clash van de oosterse en de westerse cultuur in zich dragen: van het knippen van tongriemen om het te kunnen maken in het Westen, tot de zware persoonlijke tol van westerse bemoeienissen op macro-economisch vlak.

De eerste twee delen Lolling & Rolling en Cuckoo spelen op wo 21 sep, het derde deel The History of Korean Western Theatre is vanavond te zien. Een combiticket voor alle twee de dagen (á € 25,00) is te koop via bovenstaande ticketknop.


The History of Korean Western Theatre

Het derde deel van de trilogie, The History of Korean Western Theatre (2020), onderzoekt de impact van theatraal imperialisme en gaat over hoe de overmacht van de westerse canon een autonoom modern Koreaans theater in de weg staat. Waar Lolling & Rolling en Cuckoo zich respectievelijk op het verleden en het heden van Zuid-Korea richten, kijkt Jaha Koo in dit sluitstuk resoluut naar de toekomst. Samen met Seri, een van de rijstkokers uit Cuckoo, legt hij minutieus de tragische impact van het verleden op onze levens bloot, en passant de kleine barstjes in het moderne confucianisme aanduidend – een ideologie die nog steeds het morele systeem, de levenswijze en de sociale relaties tussen generaties in Zuid-Korea blijft bepalen. Maar met een nieuwe generatie Zuid-Koreanen in het vizier, zijn eigen zoon op de eerste plaats, tracht Koo een breuk te maken met een traditie van zelfcensuur en schone schijn.

Met ogenschijnlijk simpele, maar technisch ingenieuze middelen, raakt Jaha Koo zijn toeschouwer in het hart.
Theaterkrant - Lees meer
Meer info en credits

Concept, tekst, regie, muziek & video Jaha Koo, performance Jaha Koo, Seri & Toad, dramaturgie Dries Douibi, scenografie & tekeningen Eunkyung Jeong, artistiek advies Pol Heyvaert, techniek Korneel Coessens, Jan Berckmans, Bart Huybrechts, Koen Goossens (& Jonas Castelijns), hardware hacking Idella Craddock, research Eunkyung Jeong & Jaha Koo, research assistent Sang Ok Kim, interview Jooyoung Koh, Kiran Kim & Kyungmi Lee, productie CAMPO, coproductie Kunstenfestivaldesarts (Brussel), Münchner Kammerspiele, Frascati Producties & Veem House for Performance (Amsterdam), SPRING performing arts festival (Utrecht), Zürcher Theaterspektakel, Black Box teater (Oslo), International Summer Festival Kampnagel (Hamburg), Tanzquartier Wien, wpZimmer (Antwerpen), Théâtre de la Bastille (Paris) & Festival d’Automne à Paris, residenties Kunstencentrum BUDA (Kortrijk), wpZimmer (Antwerpen), Decoratelier Jozef Wouters (Brussel), Doosan Art Center (Seoel) met de steun van Beursschouwburg, Vlaamse Gemeenschapscommissie & Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Delen