LET OP!!
De première van Eleni Ploumi is beperkt toegankelijk en start om 19.30 uur.
Wil je daarbij zijn? Dan heb je naast je normale ticket een los ticket nodig.
RESERVEER HIER JE PLEK VOOR DE PREMIÈRE >
(English below)
Moving Futures is hét festival waar je dans van de nieuwste generatie makers in al zijn verschijningsvormen beleeft. Het festival biedt je jaarlijks vernieuwende dans in zeven Nederlandse steden. Laat je verrassen door de betrokken, brutale en barrière-doorbrekende dansmakers en performers van nu.
De première van Eleni Ploumi is beperkt toegankelijk en start om 19.30 uur.
Wil je daarbij zijn? Dan heb je naast je normale ticket een los ticket nodig.
RESERVEER HIER JE PLEK VOOR DE PREMIÈRE >
(English below)
Misslightenment is een fysieke voorstelling met sterke visuele elementen. Door middel van complexe interacties met geprojecteerde beelden verandert één performer op het podium in meerdere personages. De projecties zijn doordrenkt met indringende en abstracte beelden, waardoor het publiek de ruimte krijgt om vrij te associëren.
In een nog te schrijven boek ontvouwen zich verhalen door het dynamische samenspel van verschillende vrouwelijke personages, gebruikmakend van opvallende overlays van schaduw, licht en video. Met door elkaar geweven en geanimeerde beelden vertellen de performer en haar schaduwen verschillende verhalen, schommelend tussen realiteit, fantasie en mythologie.
Misslightenment is een werk over de overschaduwing van vrouwenverhalen door de mannelijke blik, en daarmee overschaduwing van de vrouwenlichamen. Door licht te werpen op - en inspiratie te putten uit - bestaande verhalen over mishandeling van vrouwen, van mythologie tot hedendaagse tijden, bekijkt Eleni Ploumi de verhalen vanuit haar persoonlijke perspectief: wat triggeren ze in haar, wat voor herinneringen, ervaringen en reacties komen naar boven...
Misslightenment
onderzoekt hoe de mannelijke blik vrouwen en hun verhalen 'produceert' en roept vragen op over hoe deze interpretaties op hun beurt vorm geven aan de voortdurende mishandeling van vrouwen vandaag de dag.
songs for friends: a vinyl is een album dat Ashley & Domenik voor jullie hebben gemaakt. Dit is een plaat van verlies, en ook van opgroeien – wat bijna hetzelfde is. Terwijl de plaat van buiten naar binnen speelt, groeien de ringen van een boom van binnen naar buiten. De tijd spiraliseert en zij slaan er touw over.
In deze huiskamer raken analoge en digitale lichamen verstrikt; herinneringen vallen uit elkaar, ontsierd door storingen. Geweld en intimiteit geven zich hier met tederheid aan elkaar over. Trekken, duwen, trekken. Dit is de plek waar ze zichzelf hebben gecreëerd. Kom maar binnen. Alles is even geconstrueerd als het echt is.
Ashley Ho & Domenik Naue zijn een verzameling ledematen en harten. Ze creëren transmediale performatieve ontmoetingen, waarbij ze spelen met dans, poëzie, muziek en scenografische experimenten. Ze geloven in performance als een sociale praktijk - een politiek, intiem proces van transformeren en getransformeerd worden. Meer dan een consistente focus op specifieke thema's, stelt hun werk een manier voor om met de wereld om te gaan, die hardheid confronteert met kwetsbaarheid en speelsheid. Ze studeerden in 2022 af aan de bacheloropleiding Danser/Maker aan ArtEZ University of the Arts en werken momenteel tussen Nederland, België en Singapore.
Een kunstmatig gegenereerde tv-show, een griezelige droom na een late night doom scroll, misschien nog wel iets griezeligers. 11 3 8 7 is een performance geïnspireerd op de overdadige fantasieën die we online verzinnen en hun tegenstrijdige relatie met de steeds vijandiger wordende werkelijkheid om ons heen.
11 3 8 7 vult de ogen met gepolijste beelden, maar de verpakking is hol. Achter het glanzende uiterlijk van de fictieve avatars schuilt een verontrustende sfeer die bijna niet te vatten is. Alsof je alleen door een verlaten winkelcentrum dwaalt, achtervolgt het de kijkers met de rillingen van een koude, gefabriceerde afwezigheid.
In deze multimediale samenwerking genereren het nieuwe choreografische collectief Trevoga en de experimentele elektronische muziekproducent Damyst een sombere visie op menselijke lichamen in de nieuwe mediawereld waarin ze navigeren.
Trevoga is een opkomend Amsterdams danscollectief, momenteel gevormd door Neda Ruzheva, Antonina Pushkareva en Erikas Žilaitis. Verbonden door hun ervaringen met het opgroeien in de schimmige sociaal-politieke context van de wederopbouw van post-Sovjet-landen, groeiden ze op met een fascinatie voor overlappingen tussen onderdrukking en verleiding. Deze tegenstrijdigheid vormt de basis van Trevoga's werk, waarin flitsende stijlfiguren uit de populaire media en de hoge cultuur hand in hand gaan met een alledaags gevoel van onbehagen.
The premiere of Eleni Ploumi has limited access and starts at 7:30 PM.
Do you want to attend the premiere? Then you need a separate ticket in addition to your normal ticket.
RESERVE YOUR SPOT FOR THE PREMIÈRE HERE >
Misslightenment is a physical performance with strong visual elements. Engaging in intricate interactions with projected imagery, a single performer onstage is transformed into multiple personas. The projected visuals are imbued with imagery both piercing and abstract, allowing space for the audience to freely associate.
In a yet-to-be-written book, narratives unfold through the dynamic interplay of various female personas, utilizing striking overlays of shadow, light, and video. Woven together, creating animated images, the performer and her shadows tell divergent stories, oscillating between reality, fantasy and mythology.
“Misslightenment” is a work about the overshadowing of women's stories, and subsequently bodies, by the male gaze. By giving light to — and drawing inspiration from - pre-existing narratives about mistreatment of women spanning from mythology to contemporary times, Eleni Ploumi looks at the stories from the arc of her personal perspective: what do they trigger in her, what kind of memories, experiences and reactions emerge…
At its core, “Misslightenment” delves into how the male gaze ‘produces’ women and their stories and provokes questions on how these interpretations in turn shape today’s continued mistreatment of women.
songs for friends: a vinyl is an album made for you by Ashley & Domenik. This is a record of loss, and also of growing up - which is almost the same thing. As the record plays from the outside in, the rings of a tree grow from the inside out. Time spirals and they rope over it.
In this living room, analogue and digital bodies become entangled; memories fall apart, marred by breakdowns. Violence and intimacy surrender to each other with tenderness here. Pulling, pushing, pulling. This is the place where they have created themselves. Enter. Everything is as constructed as it really is.
Ashley Ho & Domenik Naue are a collection of limbs and hearts. They create transmedia performative encounters, playing with dance, poetry, music and scenographic experimentation. They believe in performance as a social practice - a political, intimate process of transforming and being transformed. More than a consistent focus on specific themes, their work proposes a way of dealing with the world that confronts harshness with vulnerability and playfulness. They graduated from the Bachelor of Dancer/Maker programme at ArtEZ University of the Arts in 2022 and are currently working between the Netherlands, Belgium and Singapore.
An artificially generated TV show, a creepy dream after a late-night doom scroll, perhaps something even creepier. 11 3 8 7 is a performance inspired by the excessive fantasies we concoct online and their contradictory relationship with the increasingly hostile reality around us.
11 3 8 7 fills the eyes with polished images, but the packaging is hollow. Behind the glossy appearance of the fictional avatars lurks an unsettling atmosphere that is almost impossible to grasp. Like wandering alone through a deserted shopping mall, it haunts viewers with the chills of a cold, manufactured absence.
In this multimedia collaboration, new choreographic collective Trevoga and experimental electronic music producer Damyst generate a bleak vision of human bodies in the new media world they navigate.
Trevoga is an emerging Amsterdam-based dance collective, currently formed by Neda Ruzheva, Antonina Pushkareva and Erikas Žilaitis. Connected by their experiences of growing up in the shadowy socio-political context of post-Soviet reconstruction, they grew up with a fascination for overlaps between oppression and seduction. This contradiction forms the basis of Trevoga's work, in which flashy figures of style from popular media and high culture go hand in hand with an everyday sense of unease.
Misslightenment
“The Misses’ light we miss”
Concept, choreography, visuals, soundscape & performance: Eleni Ploumi
Additional soundscape curation: Pauline Roelants
Video editor & production assistance: Nikola Scheibe
Music track: Appalachian Grove I, Laurie Spiegel
Artistic advice: Pauline Roelants, Maarten van der Put
Dramaturgical advice: Danae Theodoridou
Photography: Clara Gustafsson
Trailer: Marica De Michelle
Poster, flyer and booklet design: T.M. Cabrera
Co-produced by: United Cowboys
Financially supported by: PLAN Brabant
Ashley Ho & Domenik Naue - songs for friends: a vinyl
Concept, choreography, scenography, text, sound, performance: Ashley Ho & Domenik Naue
Costume: Nina Perino
Opening dramaturgical guidance: Merel Heering
Closing dramaturgical guidance: Ingrid Berger Myhre
Lighting and technical support: Edwin van Steenbergen, Quintus Visser
Special thanks to: Jill Kupers, Jaz Chen Jiaxin, Kristin de Groot
Production: Dansateliers
Trevoga - 11 3 8 7
Choreography: Trevoga Collective
Styling: La Fam
Sound: Damyst
Light: Nadia Bekkers
Co-Production: ICK Dans Amsterdam & One Dance Week Bulgaria
Made with the support of NORMA Funds, Performing Art Funds NL/Fonds Podiumkunsten & Amsterdam Fund for the Arts.