The Last Poet
Ken je The Last Poets? Zo niet, dan is het de hoogste tijd om daar verandering te brengen. Zo ja, dan is The Last Poet op je lijf geschreven. In beide gevallen: dit wil je niet missen.
De voorlopers van hiphop en spoken word
Voor The Last Poet laat Nita Kersten zich inspireren door het werk van The Last Poets, een collectief van dichters en muzikanten uit de tijd van de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging. De invloed van hun werk op de hiphopcultuur en spoken word is gigantisch en nog altijd terug te zien en horen.
Kersten zoomt in op het levensverhaal van één van de Last Poets: Umar Bin Hassan. Na een jeugd in armoede en ongelijkheid , stapte hij op de bus naar New York, waar muziek, poëzie en spoken word zijn redding zouden worden, zijn kunstvorm, zijn manier om zich uit te spreken. The Last Poet neemt je mee op reis naar de jaren zeventig van Amerika tot nu, in een ritmische toneeltekst (Maxine Palit de Jongh) waarin Kersten haar acteurs laat spelen op het snijvlak van theater, hiphop en ‘spoken word’.
Er is een wereld waarin iedereen weet wie The Last Poets zijn en waarom ze een plek in ons culturele erfgoed verdienen. Maar ik spreek ook vaak mensen die niet weten wie ze zijn en wat deze groep heeft betekend. Dat vraagt in mijn ogen om verandering, zodat we kunnen groeien naar een rijker collectief referentiekader. Achter de prachtige poetry van deze dichters gaat een verhaal van groei, emancipatie, zingeving en kracht schuil. Umar Bin Hassan had in zijn jeugd te maken met armoede, een afwezige vader, en een moeder in survival modus. Hij groeide op in een wereld die niet voor hem gemaakt leek te zijn tot hij zijn stem vond in zijn luid klinkende poëzie. Via zijn taal en passie riep hij op tot verandering en voedde hij de burgerrechtenbeweging met geestelijke munitie. Het maakte hem van grote waarde voor zijn tijd. Maar de vraag is natuurlijk ook of hij de innerlijke heling die hij zocht heeft kunnen vinden en wat het behelst als je zoveel spoken uit je jeugd moet overwinnen.
[...} Dit alles wordt vanaf de zijlijn becommentarieerd door de ‘oude Umar’, een beheerste rol van Mike Libanon. Soms praat hij ook tegen zijn jongere zelf, zoals na zijn eerste seksuele ervaring (de meest memorabele scène, dankzij uitmuntend fysiek spel van Carmen van Mulier) of na een confrontatie met zijn bezorgde moeder (Kyra Bououargane).
Meer weten over The Last Poets?
Dit artikel van De Groene Amsterdammer geeft je in een paar minuten een goed beeld van hun wereldwijde succes, hun invloed als inspiratiebron voor dichters en muzikanten, en hun grote maatschappelijke impact met hun authentieke poetry.
"Het geheim van The Last Poets? Hun gedichten zijn geen pamflettistische bullshit maar écht.
Meer info en credits
Gebaseerd op Ee Laatste Dichters van Christine Otten, regie Nita Kersten, met Nick Livramento Silva, Carmen van Mulier, Kyra Bououargane e.a.