0418 Grip They Might Be Giants © Giannina Urmeneta Ottiker
0418 Grip Stirring Pan Eleni Ploumi 1

They Might Be Giants & Stirring Pan

Steven Michel | GRIP & Eleni Ploumi

They Might Be Giants, een dansvoorstelling die het midden houdt tussen tiktak voor gevorderden en Bauhaus voor beginners.

In Stirring Pan onderzoekt Eleni Ploumi hoe ze thermische energie kan produceren zonder bronnen van buitenaf.

View English content

They Might Be Giants is een synesthetische symfonie van vorm en kleur en een streling voor het oog! Steven Michel is gefascineerd door geluid, ritme, animatie en beeld. Het resultaat van die fascinatie is They Might Be Giants, een solo op het snijvlak van dans en concert.

Steven Michel neemt je mee naar een plek waar muziek en beeld onze verbeelding prikkelt en onze perceptie in de war brengt. Wat gebeurt er ‘werkelijk’? They Might Be Giants stelt de relatie tussen het artificiële, het natuurlijke, het levendige, het levenloze, het etherische en het monumentale in vraag.


Laat je verrassen door deze jonge choreograaf en zijn optisch fantasia waar het oor kan zien en het oog kan horen!

Onze epiphany kwam er toen Michel zijn eigen schaduw bespeelde. Heel trippy, fantastisch in combinatie met geluid en muziek.
Tumult fm - Lees meer
0418 Grip Stirring Pan Eleni Ploumi

In Stirring Pan wordt het menselijk lichaam benadert als een voertuig voor water, zuurstof, instincten, verlangens, een vat vol vlees en botten. Maar hoe herlaadt dat voertuig zich, hoe kan het blijven rijden zonder brandstof?

In tegenstelling tot een pan die opwarmt boven een vuur, stimuleert Eleni Ploumi haar interne vlam om haar lichaam op te warmen. Geïnspireerd door de god Pan, voorgesteld als half man, half geit, onderzoekt ze hoe ze thermische energie kan produceren zonder bronnen van buitenaf. Met repetitieve en minimalistische bewegingen, op het geluid van haar eigen adem, gaat ze door primitieve, dierlijke, verfijnde en etherische zijnstoestanden.

English

Stirring Pan is a physical performance that approaches the human body as, a vehicle for water, oxygen, instincts, longings, a vessel made of flesh and bones … A vehicle to carry the weight of its own existence, to endure the drive for its longings, a vehicle to keep up with the speed of the road. But how can this vehicle re-charge and generate energy, how can it sustain itself without receiving external fuel? Approaching her body as a pan of various ingredients, Eleni Ploumi researches on how she can produce thermal energy without any outer physical resources.

In contrast to a pan that heats up above the fire, she stimulates the intramural fire in order to heat her body up. She draws inspiration from god Pan, a god depicted as half man and half goat, a figure that stands for wildlife; the tenuous balance between primal and cultivated, and the inspirer of panic, which is the paranoid fear that reduces human beings to their most animalistic instincts.
Approaching her body as a vessel, a mere pan, Ploumi departs from breathing, the absolute simple action that humans and animals share for their existence. Reaching for Pan’s state of combining divinity and mortality in one, she brings her vessel into life, warming up her body internally. With repetitive and minimalistic movements, merely on the sound of her own breath, she passes through primitive, animalistic, refined and aetheric states of being, in order to have the blood boiling inside.

Meer info en credits

Van & met Steven Michel, scenografie Sarah&Charles, muziek Anna Meredith, lichtontwerp Hans Meijer, advies Jan Martens , kostuum Hannah Christeson, productie Curtain Call Productions, internationale spreiding A Propic / Line Rousseau en Marion Gauvent, coproductie Workspacebrussels, TAKT Dommelhof, Cement festival, CAMPO.

Met financiele steun van de Vlaamse Gemeenschapsscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met dank aan STUK, wpZimmer, GRIP.

Delen

Tickets
  • normaal € 17,00
  • Vroege Vogels € 12,00
  • < 25 jaar en studenten € 12,00
  • FHK 50% € 8,50

Genre

Dans

Filter

Festival