Vecht
Wat betekent het om uitgekleed te worden door de overheid? Wat betekent het om altijd op je hoede te moeten zijn voor je achternaam, je afkomst, je dubbele nationaliteit? Vecht maakt de verwoestende gevolgen van de toeslagenaffaire (waar tienduizenden ouders ten onrechte werden aangemerkt als fraudeur) voelbaar.
In de aangrijpende monoloog Vecht die Maxine Palit de Jongh op basis van het toeslagenschandaal schreef, maken we de ondergang mee van Zafirah een jonge levenslustige vrouw die werkt voor de juridische afdeling van een overheidsinstelling, twee kinderen opvoedt en geplet wordt in de racistische raderen van de overheid. Envelop na envelop valt op de mat, waarin Zafirah wordt aangemerkt als fraudeur. Ze moet betalen en boeten tot er niets meer van haar overblijft.
Ik teer op tekorten. Dat is nog erger dan op niks
In opdracht van Likeminds schreef Maxine Palit de Jongh een actueel theaterstuk over institutioneel racisme. Maxine Palit de Jongh, Nadia Amin, Zephyr Brüggen zijn met de voorstelling Vecht, genomineerd de BNG Bank Theaterprijs 2023.
Theo d’Or nominatie voor Nadia Amin
Actrice Nadia Amin is genomineerd voor de Theo d’Or, de VSCD Toneelprijs voor de meest indrukwekkende dragende rol in de monoloog Vecht.
Juryrapport:
Zo onafwendbaar en onherroepelijk als de situatie van de vrouw is, is ook de podiumprestatie van Amin. Haar inspanning is zonder concessies en met de overgave die dit verhaal verdient. Zij schuwt geen enkele kleur en maakt invoelbaar wat je als toeschouwer eigenlijk niet voelen wilt; de lijfelijke uitputting die het wantrouwen van instanties en de armoede op zichzelf zijn. Ze vertolkt de grootse emoties net zo overtuigend als de kleinste.
Meer info en credits
Tekst Maxine Palit de Jongh, spel Nadia Amin, regie Zephyr Brüggen i.s.m. Nadia Amin, vormgeving / lichtontwerp Loes Schakenbos, kostuum Eos Brüggen / Akelei Loos, muziek Martin van Hees, dramaturgie, tekst begeleiding Liet Lenshoek, techniek Luca van Deurzen & Ray Vaessen, scenefotografie Jean van Lingen, productie Likeminds. Met dank aan Matthias de Koning.