Bekijk tickets

Women in Troy, as told by our mothers

Dood Paard

Een voorstelling over de onderbelichte rol van vrouwen in de geschiedenis. Hoe kijken deze vrouwen tegen deze eindeloze en zinloze oorlog aan? Wat is de rol die ze toebedeeld kregen van de auteurs en welke rol zouden ze eigenlijk willen spelen? Hoe ziet de oorlog eruit die zij binnen de muren van de belegerde stad uitvechten? Wat zijn hun ambities en visies, hun angsten en verlangens, hun frustraties en woedes?

alert

Heel december bepaal jij wat je betaalt! Lees meer >

Over de onderbelichte rol die vrouwen in de geschiedenis hebben

In de klassieke vertellingen en tragedies die over deze oorlog bestaan, staan de mannelijke helden en hun onderlinge conflicten centraal. Je volgt hún verhaal, je denkt mee met hun overwegingen, leeft mee met hun pijnen en hun seksuele veroveringen.

quote
Makers Manja Topper en Kuno Bakker: ‘We laten onze moeders de verhalen van de vrouwen van Troje vertellen.’
- Interview Het Parool Lees meer

In Women in Troy, as told by our mothers gaat het over de vrouwengemeenschap in de belegerde stad, waaronder Helena, de mooiste vrouw van de wereld en ‘de oorzaak’ van deze verschrikkelijke oorlog en Hecuba, de koningin die haar kinderen verliest in het geweld. Verder zien we Cassandra, een van de dochters van het Trojaanse koningspaar. Cassandra kreeg van de god Apollo de gave om de toekomst te kunnen voorspellen, maar omdat zij het bed niet met hem wilde delen zorgde hij ervoor dat niemand haar zou geloven wanneer ze een voorspelling deed. Dus wordt er niet naar Cassandra geluisterd wanneer ze aankondigt dat er verschrikkelijke rampen in het verschiet liggen. Sterker, ze wordt beschimpt en vernederd als ze voorspelt dat Troje dreigt te vallen en het houten paard een list is.

Engels gesproken met Nederlandse ondertitels

quote
De interpretaties van Homerus’ Ilias leiden tot een verpletterend mooie voorstelling over oorlog, patriarchale onderdrukking en de manier waarop we verhalen vertellen.
- Theaterkrant - keuze van de criticus Lees meer
quote
Een compleet nieuwe, veel rijkere visie op de Ilias, die even actueel als universeel is.
- NRC ●●●●● Lees meer
quote
Een intelligente en fascinerende vertelling over mannelijk kwaad.
- Volkskrant ★★★★☆

Griekse tragedie, politiek theater

👉 HEEL DECEMBER BEPAAL JIJ ZELF WAT JE BETAALT

De hele maand december bepaal je bij De Nieuwe Vorst als bezoeker zelf wat je betaalt voor een theatervoorstelling. Je reserveert een kaartje via de site en betaalt pas na afloop van de voorstelling een bedrag waar jij je goed bij voelt. Zo krijgt iedereen in deze roerige tijden de gelegenheid om naar het theater te kunnen.

PWYW sticker 15 kopiëren

Kijk hier voor meer informatie >

Reserveer wel je ticket om zeker te zijn van een plekje in de zaal!


Meer info en credits arrow-right

Met/door/vanTiago Rodrigues, Manja Topper, Kuno Bakker, Tomer Pawlicki, Alesya Andrushevska, Michael Yallop en Ramses van den Hurk

Over het gezelschap/de maker:
Tiago Rodrigues is een toonaangevende internationale theatermaker en sinds kort artistiek leider van het Festival d’Avignon. Recente werken van hem zijn By Heart, Antony and Cleopatra, Bovary, The way she dies en Sopro, gemaakt op het Festival d'Avignon. Hij combineert waargebeurde verhalen met fictie, herschrijft klassiekers en bewerkt romans. Rodrigues schrijft voor en in samenwerking met de acteurs en is altijd op zoek naar een poëtische vertaling van de werkelijkheid.

Dood Paard en Rodrigues maakten in 2011 The Jew of Malta van Christopher Marlowe.


Delen

  • email
  • whatsapp
  • twitter
  • facebook
  • linkedin
English