Let op: deze voorstelling bevat scènes en expliciete beschrijvingen van seksueel- en oorlogsgeweld.
Deze voorstelling duurt 2 uur en 15 minuten (geen pauze)
Branden gaat over woede die zich niet laat oppotten, geweld dat zich niet laat neerslaan en wraak die altijd de kop opsteekt. Over ontdekken dat je familiegeschiedenis in stukken ligt, over intergenerationeel trauma en de morele keuzes waar je door je voorouders voor wordt gesteld. Branden laat zien dat je bestaan op zijn grondvesten kan trillen en je dan toch de moed kunt vinden door te gaan.
Let op: deze voorstelling bevat scènes en expliciete beschrijvingen van seksueel- en oorlogsgeweld.
Deze voorstelling duurt 2 uur en 15 minuten (geen pauze)
Ben je écht bereid om je eigen geschiedenis onder ogen te komen?
Tweelingbroer en -zus Janna en Simon Marwan (Hajar Fargan en Shahine El-Hamus) horen bij het overlijden van hun moeder Nawal (Malou Gorter) dat hun vader nog leeft, én dat ze een broer hebben. Ze krijgen de opdracht hun vader en broer te zoeken en hen elk een brief te overhandigen. Wat volgt is een ontdekkingsreis door een door burgeroorlog verscheurde familiegeschiedenis en door het leven van hun eigen moeder. De tweeling ontdekt hoezeer dat leven is getekend door geweld, wreedheid en geheimen. Wat betekent dit voor wie zij zelf zijn?
Regisseur Abdel Daoudi (Geschiedenis van geweld) zet met Branden een volgende stap in de complexe relatie die we wij mensen hebben met geweld en gewelddadige systemen. Met Branden wil Daoudi laten zien hoe besmettelijk geweld is en hoe we eraan kunnen ontsnappen.
De enige manier om de cyclus van geweld te doorbreken, is door de mensen achter dat geweld écht te zien, slachtoffers én daders. Ik wil mijn publiek uitdagen om zich te verplaatsen in al die onbekende perspectieven, vanuit radicale empathie. Branden is een denkoefening die voorbijgaat aan goed en kwaad.
WAJDI MOUAWADS MODERNE KLASSIEKER OVER OORLOG, MOEDERLIEFDE EN GEHEIMEN
Regisseur Abdel Daoudi brengt het spannende, poëtische verhaal met fijnzinnige emotionaliteit tot leven. En zo mooi, dat terugkerende a-capellagezang dat de vertelling stut als de kolommen van een oude tempel. Daoudi slaagt in zijn bedoeling: zelfs te midden van de gruwel is er liefde te ontdekken, al kost het je alles wat je hebt.
Shahine El-Hamus en Hajar Fargan geven de tweeling krachtig gestalte. Beiden worstelen met vragen over daderschap en slachtofferschap als deze in één persoon samenkomen.
Een scène die veel indruk maakt, is een waarin de twee vrouwen getuige zijn van onschuldige burgers die in vlammen opgaan. Ze beschrijven het zo beeldend, dat het je geheid naar de keel zal grijpen en de nodige associaties met Gaza zal oproepen.
Een aangrijpende, half-actuele, deels-mythologische aanklacht tegen oorlogen.
Coproductie Toneelschuur Producties en Theater Oostpool
Regie: Abdel Daoudi
Met: Yara Brand, Shahine El-Hamus, Hajar Fargan, Malou Gorter, Helen Kamperveen, Alwin Pulinckx, Mohammed Azaay
Scènefotografie: Sanne Peper