Alles gaat kapot
De nieuwste voorstelling van Abattoir Fermé is een donkere komedie over een onfortuinlijke architectenfamilie waarin alles hapert, breekt of tegen de vlakte gaat. Alles wordt gesloopt tot alleen nog atomen overblijven. En wanneer ook die atomen splitsen gaat alles -definitief- kapot.
Echt àlles gaat kapot
Glas versplintert, pleister barst en kleding rafelt. Metaal roest, water wordt brak en lichamen vergaan tot stof. Continenten scheuren zich los en machtige beschavingen vallen. Er is niks zo groot of klein dat het niet stukgaat. Als je het woord ‘ONBREEKBAAR’ in gewapend beton zou gieten en van een torenhoog gebouw naar beneden zou gooien, dan zou het breken. Echt àlles gaat kapot.
Sinds 2022 bouwt Abattoir Fermé aan hun ‘Blok’-cyclus: een reeks theatervoorstellingen die zich afspelen in en rond 'Het Blok, een even reëel als mythisch flatgebouw in vergevorderde staat van verval. Ook Alles Gaat Kapot past in deze cyclus over (ver)bouwen en verval, architecten en bewoners, en een wereld waarin mensen buren zijn, maar mekaar niet kennen. De voorstellingen uit het Blok-universum vereisen geen voorkennis van de bezoeker en kunnen perfect apart van elkaar gezien worden.
Het levert een voorstelling op die me nog eens naar het puntje van mijn stoel drijft, meer dan bij de voorbije creaties van het Mechelse gezelschap. Ze verrast om haar radicaliteit, zonder daarmee ook de aloude spelkwaliteit of de weirde verbeelding van het huis bij het vuil te zetten.
Bekijk hier de reportage over Alles gaat kapot van 100% Cultuur
Meer info en credits
Tekst & regie Stef Lernous | Spel Steve Geerts, Kirsten Pieters, Tine Van den Wyngaert, Chiel van Berkel | Naar schetsen en teksten van Ben van Berkel | Scenografie Sven Van Kuijk | Productie Abattoir Fermé / Kunstencentrum nona | Coproductie Perpodium | Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap, stad Mechelen en de taxshelter van de Belgische Federale Overheid.