F*CK LOLITA
Hoe ontdekt een jonge vrouw haar seksualiteit? En wie mag daarover vertellen?
Regisseur Silke van Kamp heeft een fascinatie voor Nabokovs schandaalroman Lolita uit 1955, waarin een jonge vrouw haar ontdekkingstocht naar seksuele fantasieën en hunkeren wordt ontnomen.
Lolita strikes back
Decennialang is Lolita neergezet als geromantiseerd lustobject en verschenen er talloze versies van haar verhaal. Na 70 jaar keert Silke Nabokovs literaire klassieker radicaal binnenstebuiten en geeft in F*CK LOLITA het verhaal opnieuw vorm vanuit het vrouwelijke perspectief. Lolita stapt uit de kooi van lustobject en claimt haar verhaal en lichaam terug. Niet als slachtoffer van misbruik, maar als iemand die zich los vecht uit de greep van het mannelijke perspectief.
Met tekst van Annet Bremen (nominatie Toneelschrijfprijs 2023) ontstaat er in F*CK LOLITA een grillig, zinnig, en complex duet tussen Lolita en Humbert Humbert. Lolita claimt haar kunstwerk terug: over zichzelf, als zichzelf.
Vanaf jonge leeftijd was ik nieuwsgierig naar seksualiteit en verliefde gevoelens en het jagen daarop. Je wil daar zorgeloos over kunnen fantaseren zonder dat iemand dat ziet als een onbedoelde uitnodiging. Ik wil in deze voorstelling zowel de rauwe schoonheid van jonge vrouwelijke seksualiteit als het taboe daarop uitdiepen. Let’s talk about this.
Fantastische theatervoorstelling! Een scherpe, krachtige monoloog waarin de twaalfjarige Dolores (Lolita) vertolkt wordt door een weergaloze Keja Klaasje Kwestro.
Een daverende eenvrouwssymfonie; een complex portret van een vrouw die haar verhaal terugclaimt. Even grappig als vernietigend.
Lolita eist in fenomenaal theater haar stem op. Keja Klaasje Kwestro is geweldig als Lolita en dwingt aandacht af met haar vaak grappige, maar vooral gelaagde spel.
Regisseur Silke van Kamp en schrijfster Annet Bremen pakken Vladimir Nabokovs Lolita uit 1955 stevig bij de lurven.
Goed om te weten: In F*CK LOLITA wordt het seksueel misbruik van een minderjarige beschreven. Dit kan als heftig worden ervaren.