A beauteous evening, calm and free
De Warme Winkel stort zich op het werk van de dichtende broer en zus William en Dorothy Wordsworth, die wandelend schreven en schrijvend wandelden en het wandelen verhieven tot een culturele handeling.
gêneloos klimaatescapisme
Deze boegbeelden van de Engelse romantiek beschreven de natuur als een esthetisch fenomeen waarvan geleerd en genoten kan worden in plaats van iets gevaarlijks dat moet worden gemeden of uitgebuit.
Maar hun natuur is verdwenen, hun woorden ouderwets en hun romantische perspectief te individualistisch. Princess en Vincent maken samen een nieuwe vertaling die overal en iedereen zal bevallen. Gêneloos klimaatescapisme dat via de omweg van de schoonheid de romantiek terugbrengt in het klimaatdebat.
De samenwerking van Vincent Rietveld en Princess Isatu Hassan Bangura leidt tot een wonderlijke voorstelling, die het midden houdt tussen een herdenkingsceremonie en iets wat je misschien een klimaatgerelateerde bonte avond zou kunnen noemen.
Vooral het eindbeeld beklijft, als in het laatste stadium van rouw, de acceptatie, de mens het (inmiddels zondig) hoofd buigt en de barokke treurmuziek van Rik Elstgeest steeds verwrongener klinkt en overgaat in het geluid van een inmiddels uitgestorven vogel. Einde van een bijzondere, bijna religieuze theateravond.
Een sterke en gedurfde rouwdienst: De Warme Winkel belicht de ondergang van de natuur met ernst én absurdisme. A beauteous evening, calm and free is een hernieuwd bewijs van bestaansrecht.
Bedreigd gezelschap maakt verpletterend mooie voorstelling over de kwetsbaarheid van schoonheid. [...] De verschillende pogingen van de makers om dichter bij de natuur te komen leveren een bijzonder rijke voorstelling op, waarin opzettelijke vervreemding en oprechte rouw hand in hand gaan.
Meer info en credits
concept, tekst en spel Princess Bangura en Vincent Rietveld
eindregie Zephyr Brüggen
stagiair dramaturgie Laura van Bussel
scenografie Andre Pronk
kostuums Bernadette Corstens
stage kostuums Eva Hofstra
muziek Rik Elstgeest
techniek Manuel Boutreur
productieleider Bente de Bruijn
artistieke planning Isobel Dryburgh
marketing en communicatie Lisa Groot
campagnebeeld Lonneke van der Palen
coproductie Grand Theatre Groningen
met ondersteuning van Amsterdam Fonds voor de Kunst, Gieskes-Strijbis Fonds, Stichting Melanie