Engelstalig / Engels gesproken
Imaginary Numbers
Imaginary Numbers wordt een voorstelling met een filosofische insteek, op de grens tussen hedendaagse clownerie en theater, over de agressie van tellen.
In Imaginary Numbers balanceren twee clowns zichzelf en elkaar op een levensgrote wip. Ze zijn op zoek naar iets om zich aan vast te houden, een manier om hun wereld beheersbaar te maken. Ze lijken die stabiliteit te vinden in getallen en cijfers, maar worden al snel meegesleurd door chaos, illogica, het ontelbare en de onbeheersbare krachten die altijd een weg vinden om onze (tel)systemen binnen te dringen.
Geert Belpaeme en Estefanía Álvarez Ramírez stellen de absurditeit van ‘het getal’ in vraag, evenals de manier waarop we ons handelen dwangmatig rechtvaardigen met cijfers, tellen en binair denken. Want hoe echt zijn de getallen die we gebruiken om te tellen? Is het mogelijk om een taal te bedenken waarin we kunnen tellen zonder cijfers?
We tellen de hele tijd:
wanneer we in de winkel staan,
wanneer we de klok lezen,
wanneer we dansen,
wanneer we onze adem inhouden om de hik tegen te gaan.
Maar ook wanneer we begrotingen maken, besparingen voorbereiden, beslissen hoeveel asielzoekers er onderdak kunnen krijgen of wanneer we de omvang van een natuurramp in kaart proberen te brengen.
Tellen beheerst en regeert onze werkelijkheid, maar is dat wel terecht?
English
We are counting all the time:
when we’re at the store,
when we read the clock,
when we dance,
when we hold our breath to stop the hiccups.
But also when we draw up budgets, prepare savings plans, decide how many asylum seekers can be given shelter,
or when we try to map the scale of a natural disaster.
Counting dominates and governs our reality - but is that justified?
In Imaginary Numbers, two clowns balance themselves and each other on a life-sized seesaw. They are searching for something to hold on to, a way to make their world manageable. They seem to find that stability in numbers and figures, but are soon swept away by chaos, illogic, the uncountable and the uncontrollable forces that always find a way to seep into our (counting) systems.
Geert Belpaeme and Estefanía Álvarez Ramírez question the absurdity of ‘the number’ and the way we compulsively justify our actions with figures, counting, and binary thinking. Because how real are the numbers we use to count? Is it possible to invent a language in which we can count without numbers?
Geert Belpaeme is a theatre maker, performer and lecturer/researcher at KASK School of Arts in Ghent. He creates performances that blur the lines between theatre, circus, performance and philosophical experiment. Playfulness, abstraction and unbridled imagination are the common thread running through his work. Besides his work as a performing playwright, Geert works as a performer, coach and dramaturge with Bosse Provoost, Alexia Leysen, Alexander Vantournhout & Bauke Lievens, Sinking Sideways, Julian Hetzel and many others.
Meer info en credits
Concept, tekst en regie Geert Belpaeme I Spel en creatie Geert Belpaeme en Estefanía Álvarez Ramírez I Dramaturgie Marie Peeters I Regie-ondersteuning Bosse Provoost I Lichtontwerp Ezra Veldhuis I Geluidsontwerp Benjamin Cools I Kostuumontwerp Sofie Durnez I Spelcoach Piero Ramella I Circuscoach Raff Pringuet I Decorbouwers Geeraard Respeel & Filip Brans I Technische leiding Sil Verdickt I Productie l’hommmm I Coproductie Circuswerkplaats Dommelhof en Perpodium I Spreiding GOOD COMPANY I In samenwerking met Miramiro, BUDA, STUK, De Nieuwe Vorst, KAAP en c o r s o I Met de steun van de Vlaamse overheid en de Tax Shelter van de Belgische federale overheid
Over Geert Belpaeme
Speelsheid, abstractie en ongeremde verbeelding vormen de rode draad door het oeuvre van Geert Belpaeme. Vanuit zijn achtergrond als theatermaker, performer en docent/onderzoeker (KASK School of Arts Gent) maakt hij voorstellingen op de grens tussen theater, circus, performance en filosofisch experiment. Zijn artistieke taal verschuift geleidelijk richting een hedendaagse vorm van clownerie.
De clown is voor Geert een instrument om agressie, geweld, absurditeit en hopeloosheid te verbeelden.