King Lear
Koning Lear is in de winter van zijn leven en besluit zijn rijk op te splitsen en onder zijn dochters te verdelen. De grootte van het erfdeel hangt af van de liefde die de dochters aan hun vader betuigen. De twee oudste dochters, Goneril en Regan vleien Lear en putten zich uit in liefdesverklaringen. De jongste, Cordelia, zijn oogappel, weigert mee te doen aan deze poppenkast en vindt dat haar liefde voor zich spreekt. Daarop ontsteekt Lear in woede onterft haar en verbant haar naar Frankrijk.
Wat is waar, wat is fake?
In een tijd waarin oude machthebbers, CEO's, presidenten en dictators hun greep op de wereld willen behouden en verstevigen, werpt Dood Paard met een anti-patriarchale blik een nieuw licht op King Lear. Hoe laat de oudere generatie de maatschappij achter voor haar kinderen? Waarom is het zo moeilijk om de controle los te laten over een wereld waarin zij niet meer hoeven te leven? Wat is waar, wat is fake? Wat is waanzin, wat is wijsheid? Wie is er werkelijk te vertrouwen?
King Lear is een van de meest complexe stukken van Shakespeare met veel personages en plotlijnen. Dood Paard vertaalt het origineel zelf en maakt een razend actuele en haarscherpe bewerking.
Meer info en credits
met Kuno Bakker, Manja Topper, Tomer Pawlicki, Yousra Boukantar, Abdelkarim El Baz, Michael Yallop en Ramses van de Hurk
Dood Paard is een toonaangevend toneelgezelschap, dat de wereld bekijkt vanuit een kritische houding, met humor en een optimistische overtuiging dat het intellect en de creativiteit van de mens tragedie kunnen overstijgen. Een sterke herkenbaarheid van het gezelschap gaat hand in hand met een grote verscheidenheid in het werk. De voorstellingen zijn een pleidooi voor pluriformiteit, onbevangenheid en een vrije manier van denken en kijken.
Dood Paard werkt als collectief. Het heeft een kleine vaste kern en werkt met (regelmatig terugkerende) gasten.