première
Bekijk tickets

Sunken Works / who makes the rules

Ghaliah Conroy | DansBrabant

Onder de titel Sunken Works werkt Ghaliah Conroy aan een reeks werken rondom het thema van de Human Zoo, de ‘exotische’ exposities die tot ver in de 20e eeuw in Europa plaatsvonden, waar mensen van kleur achter een hek werden tentoongesteld. Welk effect heeft deze geschiedenis op de zwarte vrouw van nu?

View English content arrow-right

intiem live duet tussen een camera en een zwart lichaam

Na de dansfilm Sunken Works / DON’T BITE (een coproductie tussen DansBrabant en de Nederlandse Dansdagen) gaat Ghaliah nog dieper in op het thema ‘kijken en bekeken worden’. Hoe verhoud je je tot een blik die je reduceert tot een stereotype? En hoe pak je je autonomie weer terug?

Sunken Works / who makes the rules is een intiem live duet tussen een camera en een zwart lichaam - tegelijkertijd is who makes the rules een spel tussen publiek en performer. Wie kijkt naar wie, wie bepaalt, wie volgt op… Woede, onvermogen en genegenheid wisselen elkaar in rap tempo af. Sunken Works / who makes the rules is bij vlagen ongemakkelijk, te allen tijde prikkelend en persoonlijk.

English

Under the title Sunken Works, Ghaliah Conroy is working on a series of works around the theme of the Human Zoo, the ‘exotic’ exhibitions that took place in Europe well into the 20th century, where people of colour were displayed behind a fence for public viewing. What effect does this history have on black women today?

After the dance film Sunken Works / DON'T BITE (a co-production between DansBrabant and the Nederlandse Dansdagen), Ghaliah takes an even deeper look at the theme of ‘looking and being looked at’. How do you relate to a gaze that reduces you to a stereotype? And how do you reclaim your autonomy?

Sunken Works / who makes the rules is an intimate live duet between a camera and a black body - at the same time, who makes the rules is a game between audience and performer. Who watches whom, who decides, who follows... Anger, incapacity and affection seem to stand side by side. Sunken Works / who makes the rules is at times uncomfortable, at all times thought-provoking and personal.

Meer info en credits arrow-right

concept, choreografie en uitvoering: Ghaliah Conroy
camera en uitvoering: CJ Roxas
co-productie van Ghaliah Conroy met DansBrabant
met steun van: Makersfonds Tilburg, het Cultuurfonds Noord-Brabant

Over Ghaliah
Ghaliah Conroy studeerde af aan de dans- en choreografieopleiding van Fontys in Tilburg. Van huis uit heeft ze een achtergrond in theater als actrice en zanger. Sinds haar afstuderen zoekt ze hoe ze die verschillende liefdes betekenisvol samen kan brengen. De afgelopen twee jaar danste ze onder andere in HAMMAM een immersieve voorstelling van het Ierse gezelschap ANU Productions, speelde ze in de voorstelling The Pull of the Stars bij The Gate Theatre Dublin en maakte deel uit van de film TWIG van Marian Quinn. Bij Makershuis Tilburg en in residentie bij DansBrabant werkte ze haar plannen voor Sunken Works uit.

Ghaliah werkt graag interdisciplinair. Ze heeft een fascinatie voor beeld en laat zich graag inspireren door fotografen, videomakers en beeldend kunstenaars. Als maker zoekt ze een eigen theatrale taal waarbij lichaam en beeld samen het verhaal vertellen.

About Ghaliah

Ghaliah Conroy graduated from the dance and choreography department of Fontys in Tilburg. Originally, she has a background in theatre as an actress and singer. Since graduating, she has been looking for how to bring these different loves together in a meaningful way. In the past two years, she danced, among others, in HAMMAM an immersive performance by the Irish company ANU Productions, performed in the show The Pull of the Stars at The Gate Theatre Dublin and was part of Marian Quinn's film TWIG. At Makershuis Tilburg and in residence at DansBrabant, she worked out her plans for Sunken Works.

Ghaliah prefers to work interdisciplinary. She has a fascination for images and likes to be inspired by photographers, videographers and visual artists. As a maker, she seeks her own theatrical language where body and image together tell the story.


Delen

  • email
  • whatsapp
  • twitter
  • facebook
  • linkedin
English