Who's Afraid of Oscar Wilde
Met deze “beste komedie van het jaar” (NRC) geeft Compagnie Red Yellow & Blue een respectvolle knipoog naar Who’s afraid of Virginia Woolf - het befaamde relatiedrama van Edward Albee - en maakt er een zwarte keukentafelkomedie van.
Een keukentafelkomedie over een (on)doordachte kinderwens
Het is weer vrijdagavond en broer en zus Bram en Vera zetten de hapjes en drankjes op tafel voor de wekelijkse borrel met hun partners Manu en Sinem. Een vast ritueel om de week af te sluiten en het weekend in te luiden. De wilde party’s uit hun twintiger jaren hebben ze inmiddels dankbaar verruild voor rust, reinheid en regelmaat. Normaal is de borrel hét moment om even met z’n viertjes te relaxen, maar deze week hangt er spanning in de lucht.
Waar het besluit van Vera en Sinem om ‘aan kinderen te beginnen’ begon als een prelude op een roze wolk, is het onderwerp inmiddels een touchy subject. Want wie had nou kunnen bedenken dat ze alle twee het kind wilden dragen, om zo ‘een stukje van zichzelf terug te zien’? Om de impasse te doorbreken hebben Bram en Vera voor vanavond een pitch voorbereid. Een oplossing voor de onvervulde en doodgezwegen kinderwens van Vera en Sinem. Een out of the box idee, waarvan ze geen idee hebben hoe het bij hun partners gaat vallen.
vier Millennials worstelen met treurig makende uitdagingen
In het originele verhaal, Who's afraid of Virginia Woolff voert het echtpaar Martha en George een geraffineerd en onderkoeld een verbale oorlog, voor de ogen van hun gasten Honey en Nick. Waar het eerst nog lijkt op een gênante ruzie in een zuur geworden huwelijk, blijkt het gekijf onder de oppervlakte over iets heel specifieks te gaan: hun kinderloosheid.
Maar wie zijn de Martha’s en Georges van deze tijd? En hoe ontvouwt het verhaal zich wanneer het wordt verteld vanuit een queer perspectief? Wanneer het gaat over queer dertigers en de relatieperikelen van nu? Daan van Bendegem schreef het op in rake dialogen en schetst een portret van een generatie waarin vier Millennials worstelen met treurig makende uitdagingen, maar vooral ook lachwekkend herkenbaar zijn.
Zowel NRC als Het Parool verkozen de voorstelling tot de 10 beste producties van 2023. Een komedie van grote klasse, die bovendien een urgent thema aansnijdt.
In de pers
Zowel NRC als Het Parool verkozen de voorstelling tot de 10 beste producties van 2023. Een komedie van grote klasse, die bovendien een urgent thema aansnijdt.
Geweldig eigentijdse queer-variant op beroemd relatiedrama.
Tekst en spel zijn beide vlijmscherp in deze verrukkelijke relatiekomedie. De uitmuntende tekst wordt haarscherp uitgevoerd door de vier acteurs: hilariteit zonder aan impact te verliezen.
De voorstelling geeft een scherpe inkijk in queerliefde anno 2023. Meer van dit alsjeblieft.
Meer info en credits
Over Compagnie Red Yellow & Blue
Compagnie Red Yellow & Blue werd in 2018 opgericht door acteur, regisseur en schrijver Daan van Bendegem. Het gezelschap schrijft en produceert nieuw repertoire dat actuele maatschappelijke vraagstukken onder de loep neemt. Het maakt ‘een hedendaagse vorm van volkstheater’: gelaagd, maar altijd toegankelijk. Met een realistische speelstijl en daar dan een klein schepje bovenop. De makers willen het publiek laten lachen om bijna kleinburgerlijke gesprekken en hoogoplopende discussies. Uitbundig, maar ook schamper. Omdat in de alledaagsheid van wat je ziet, onherroepelijk ook flarden van gesprekken of situaties voorkomen uit je eigen leven of verleden. En het gezelschap schuwt het niet om wellicht ongemakkelijke mechanismen bloot te leggen en het publiek bewust te maken van hun bevoorrechte of juist achtergestelde positie in de maatschappij.
Credits
Concept en tekst: Daan van Bendegem
Spel: Daan van Bendegem, Sharlee Jo Daantje, Eline van Gils en Tobe Vandekerckhove
Eindregie: Ellen Goemans
Productie: Anna Huizing
PR: Dagmar Bokma
Zakelijke leiding: n’ More / Ellen van Bunnik